Glossário


Contribua com o glossário

truth-telling

Artes
Verbete 1 de 1

substantivo

Contexto: "Wodiczko tries to create the conditions of this public engagement, the “truth-telling” as a deeply felt, embodied experience in public."
Fonte: Therapeutic thinking in contemporary art Or psychotherapy in the arts

Termo equivalente: fidelidade

Definição: "Wodiczko tries to create the conditions of this public engagement, the “truth-telling” as a deeply felt, embodied experience in public. Of course, only persons who have already recovered their basic security and find themselves in or after Herman’s third phase can apply themselves to those actions. They have already had to move through various therapeutic stages in order to be able to act in the public space and to move from private testimony and memory to public engagement, testimony, and memory (Phillips, 2003). Obviously there are ethical issues. Previous research and group work has to be done with the people who will participate in these social actions, which, furthermore, are supposed to become artworks. The whole process and also the use and the production of the final artworks have to be fully explained. There should be a democratic negotiation of the mutual use and the mutual benefits. The participants have to be able to profit themselves, in their situation, from the public “truth-telling.” The artist obviously profits from their participation, since s/he creates his or her artwork with them. In relational art there is a lot of abuse of people in inferior social situations as raw material for mediocre artworks. This ethical failure can easily be avoided through previous empathic group workwith the participants, providing themwith exact information and also allowing them the possibility to withdrawfromthe project at any time. On many occasions there should also be an elaboration after the performance."
Fonte: The participants have to be able to profit themselves, in their situation, from the public “truth-telling.”

Definição em português: "Wodiczko tenta criar as condições para esse engajamento público, o “dizer a verdade” como uma experiência profundamente sentida e incorporada em público. Claro, apenas as pessoas que já recuperaram sua segurança básica e se encontram na ou após a terceira fase de Herman podem aplicar-se a essas ações. Eles já tiveram que passar por vários estágios terapêuticos para serem capazes de agir no espaço público e passar do testemunho e memória privados para o engajamento, testemunho e memória públicos (Phillips, 2003). Obviamente, existem questões éticas. A pesquisa prévia e o trabalho em grupo devem ser feitos com as pessoas que participarão dessas ações sociais, que, além disso, deveriam se tornar obras de arte. Todo o processo e também o uso e a produção das obras de arte finais devem ser totalmente explicados. Deve haver uma negociação democrática do uso mútuo e dos benefícios mútuos. Os participantes devem ser capazes de lucrar, em sua situação, com o "dizer a verdade" público. O artista obviamente lucra com a participação deles, pois com eles cria sua obra. Na arte relacional há muito abuso de pessoas em situações sociais inferiores como matéria-prima para obras medíocres. Essa falha ética pode ser facilmente evitada por meio de um trabalho empático prévio em grupo com os participantes, fornecendo-lhes informações precisas e também permitindo-lhes a possibilidade de se retirarem do projeto a qualquer momento. Em muitas ocasiões, também deve haver uma elaboração após a apresentação."