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language game

Filosofia
Verbete 1 de 2

substantivo

Contexto: "Without external specific non verbal manifestations it is not possible for the children to learn the language game related to elementary emotions: “Face is the soul of body” (Wittgenstein, 2005a, p. 55)."
Fonte: Constantin, C. y Constantin, E.C. (2015). Private language, non verbal communication and acquisition of psychological concepts. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 1854-1858.

Termo equivalente: jogo de linguagem

Definição: "A language game is formalized as a repeated game of tacit coordination played among participants with informational asymmetries. The informational asymmetries model the different meanings that people assign to the same word used in a conversation. A language is formalized as a code that emerges as a result of repeated interactions in a language game (p.233). I will use the concept of language games in the same sense that Wittgenstein used it in his Philosophical Investigations (1953). A language game is an interaction between two or more people that develops as follows. One person emits an oral noise directed at another person (a word or a sentence: ‘that is a rabbit’) and produces an observable behavior (pointing at the animal). The other person observes and records the word and the behavior. In turn, he or she later produces an oral noise ‘that is a rabbit’ and produces a behavior (pointing to an animal) in the presence of the other person. If the first person agrees that, indeed, the animal that the first person points to corresponds to what the first person would call a rabbit, the language game ends successfully. The two communicators have coordinated on a particular mapping between word and observable behavior. If not, the language game ends unsuccessfully. The two communicators have failed to coordinate their expectations, and further experimentation is needed (p.237)."
Fonte: Moldoveanu, M. (2002), “Language, games and language games”, The Journal of Socio-Economics, Vol. 31 No. 2, pp. 233-51

Definição em português: "Um jogo de linguagem é formalizado como um jogo repetido de coordenação tácita jogado entre participantes com assimetrias informacionais. As assimetrias informacionais modelam os diferentes significados que as pessoas atribuem a a mesma palavra usada em uma conversa. Uma linguagem é formalizada como um código que surge como resultado de interações repetidas em um jogo de linguagem (p.233 ). Utilizarei o conceito de jogos de linguagem no mesmo sentido que Wittgenstein o utilizou em suas Investigações Filosóficas (1953). Um jogo de linguagem é uma interação entre duas ou mais pessoas que se desenvolve da seguinte forma. Uma pessoa emite um ruído oral dirigido a outra pessoa (uma palavra ou uma frase: ‘aquilo é um coelho’) e produz um comportamento observável (apontar para o animal). A outra pessoa observa e registra a palavra e o comportamento. Por sua vez, posteriormente produz um ruído oral ‘isto é um coelho’ e produz um comportamento (apontar para um animal) na presença da outra pessoa. Se a primeira pessoa concordar que, de fato, o animal para o qual a primeira pessoa aponta corresponde ao que a primeira pessoa chamaria de coelho, o jogo de linguagem termina com sucesso. Os dois comunicadores se coordenaram em um mapeamento particular entre palavra e comportamento observável. Caso contrário, o jogo de linguagem termina sem sucesso. Os dois comunicadores falharam em coordenar suas expectativas e mais experimentos são necessários (p.237)."

language game

Filosofia
Verbete 2 de 2

substantivo

Contexto: "Without external specific non verbal manifestations it is not possible for the children to learn the language game related to elementary emotions: “Face is the soul of body” (Wittgenstein, 2005a, p. 55)."
Fonte: Constantin, C. y Constantin, E.C. (2015). Private language, non verbal communication and acquisition of psychological concepts. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 1854-1858.

Termo equivalente: jogo de linguagem

Definição: "A language game is formalized as a repeated game of tacit coordination played among participants with informational asymmetries. The informational asymmetries model the different meanings that people assign to the same word used in a conversation."
Fonte: Moldoveanu, M. (2002), “Language, games and language games”, The Journal of Socio-Economics, Vol. 31 No. 2, pp. 233-51

Definição em português: "Um jogo de linguagem é formalizado como um jogo repetido de coordenação tácita jogado entre participantes com assimetrias informacionais. As assimetrias informacionais modelam os diferentes significados que as pessoas atribuem à mesma palavra usada em uma conversa."